неделя, 30 октомври 2011 г.

Звукови скулптури



За разлика от ферофлуидните скулптури представляващи течност под въздействието на магнитни сили, звуковите скулптури са друг вид течност под въздействието на друг вид сила =)
В основите на създаването на този вид обемни форми имаме няклоко компонента - не-нютонова течност, силата която въздейства на течността и устройството което генерира тази сила.
Всичко отново е много просто - за да разберем какво е не-нютоновия флуид трябва да кажем какво не е - не е нютонов флуид. Нютоновия флуид е течност която запазва вискозитета си при въздействието на каквито и да е сили. При нютоновите флуиди, вискозитета зависи само от температурата, налягането и евентуално химичния състав на веществото, но не и от силата, която му е приложена. Пример за това е водата - тя запазва свойствата си като гъстота и съпротивление под въздействието на външни сили и "продължава да тече".
Не-нютоновите флуиди са течности които подложени на външни сили променят характеристиките си дори и след спирането на въздействието на тази сила. При появяването на външната сила в течността се появяват сложни струпвания от молекули които поради вискозитета си и плътността си продължават дълго време да се задържат в стабилни структури. Примери за такива флуиди са царевичното нишесте, крем брюле, пастата за зъби, меда, кетчупа и др.

Нютонов (идеален)
и не-нютонов флуид

Другия елемент който ни е нужен е силата въздействаща върху флуида. Това могат да бъдат различни линейни механични сили - вятър, звукови вълни и др. Въздействието на тези сили се балансира от други видове сили като съпротивление, повърхностно съпротивление, гравитация и др. Пример за взаимодействието е горната картинка. При идеалните (нютонови) флуиди след спирането на въздействащата сила течността се възвръща към предишното си спокойно състояние, докато не-нютоновата течност запазва за по-дълго време формата си получена по време на действието на силата. Друг пример за това въздействие е вятъра духащ по повърхността на езеро - след спирането му вълничките затихват и езерото отново става огледално гладко, докато при едно езеро от кетчуп след утихване на вятъра вълничките биха застинали за дълго време по повърхността му.

Третия елемент, който ни е нужен за нашата склуптура е генератора на сила. В звуковите склуптури това е мембраната на високоговорителя която чрез трептенето си създава звукови вълни, въздействащи върху течността.

(забележете как е решен проблема със заснемането на видеото - снимано е на 30 кадъра в секунда,честотата на звука също е 30 Hz - по този начин е предотвратено замъгляването на образа)

Този вид скулптура представлява интерес заради някои от основните характеристики на дигиталните изкуства и в частност на интерактивните инсталации. Имаме вид постъпваща информация - звук, шум, музика - кодирани в трептенията те биват възпроизвеждани чрез свойствата на флуида. Можем да наблюдаваме и контролираната хаотичност - задавайки параметри на постъпващия звук оказваме въздействие на произволните струпвания молекули във флуида. Представлявайки също така временна пластика композицията може да се разгледа и като композиция във времето и с това да се обогати значението и.

1 коментар:

  1. Ето и още няколко начина да се забавляваме със свойствата на не-нютоновите флуиди =D
    http://www.youtube.com/watch?v=npZzlgKjs0I&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=WaYvYysQvBU

    http://www.youtube.com/watch?v=KcNWLIpv8gc

    http://www.youtube.com/watch?v=aY7xiGQ-7iw

    ОтговорИзтриване